خمس سنين كلية..و أولى مرتين (۲)



المرة التانيه سنة أولى..

معايا 3 مواد بس طول السنة..
كل المواد تيرم اول و التيرم التاني فاضي..
كنت بسافر كل يوم..
و كنت بسافر بـ 50 جنية و بصرف 20 بس..
و العجيب ان الفلوس كانت بتكفي..
كنت بروح كل يوم لسبب ممكن أكتب عنه بعدين..
كنت بحضر مع الفرقة التانية طول ما انا فاضي..
أول مرة أقابل فيها "دحمي"..
و حسيت اني لازم اهرب منه عشان حسيته عرباوي..
و دلوقتي عاملين زي التوأم الملتصق..
دخلت مدرج الفرقة الأولى لقيت "جلال" كاتب تعريف "الفيروس" بالعربي، ضحكت عليه و خرجت..
و لحد دلوقتي لسه بناكف فيه..
و لقيت "مبروك" قاعد بيرغي فقولتله انت ايه الدخلك الكليه دي، قالي المجموع بس انا بحبها..
و طلع فعلاً بيحبها..
بحب الناس العرفتها في الكلية، لكن عمري ما حبيت الكليه..
 عمارة البورسعيدية و عم سيد..
رحت له كل يوم لمدة اسبوعين، و برضوا معرفتش اقعد فيها..
تاكسي رايح على الجامعة و تاكسي رايح على الموقف..
و اتوبيس السويس الساعة 7 و 9 الصبح أو 1 و 3 و 5 بعد الظهر..
و متلاقيش مكان، و لو لقيت تسيبه لبنت او ست كبيرة..
أول رحلة اطلعها في الكليه..
و دريم بارك و الحسين..
و شلة الأسكندرانيه..
"محمود" و "محمد" و "العراقي" و "قاسم"..
كوتشي "شادي" اتقطع يوم الرحله الصبح..
قليل البخت يعضه الكلب في المولد..
اول مره اضحك على مثل كده..
"بحر" كان عايز يطلع بس ميعرفش حد، و مش عامل حسابه..
و صممنا انه يطلع معانا رغم انه كان ميعرفش حد..
غلبان الواد "بحر" ده بس راجل..
يومها قابلت "شادي" تاني بس مشفتوش بعدها خالص..
كان قريب واحدة صحبتنا، راجل و جدع..
طلعنا "دريم بارك" و "الحُسين"..
كان يوم جامد مفيش كلام..
واحده صحبتنا تعبت بس ربنا ستر..
أصل احنا غلابه برضوا..
امتحنت الـ 3 مواد..
و برضوا شيلت مادة منهم..
أصلاً أنا فاشل..
بس فرحت زي ما أكون اتخرجت..
"شادي" برضوا شال مادة..
و "أشرف" غاب يوم أمتحان العربي..
آه ما احنا بناخد عربي في سنه أولى حاسبات و معلومات..
هو غاب عشان الكليه غيرت الميعاد من غير ما يبلغوا حد..
كمالة دائرة الأهمال..
كل الرجاله عدت صافي الترم الأول..
جيت التيرم التاني كله لسبب ممكن أتكلم عنه بعدين..
سافر من السويس تعالى الأسماعيليه، تاكسي للجامعه، تاكسي للموقف، سافر من الأسماعيليه للسويس..
أتعرفت على ناس جديده..
و زادت معرفتي بناس بقوا زي خالتي بظبت..
أصحابي خلصوا سنة تانيه، و أنا خلصت سنه أولي المرة التانيه.. 



"أنا كتبت الخمس سنين مرة واحدة بس هحطها حبة حبة"


أحمد الفاتح
٥/٧/۲۰۱۳

تعليقات